Tuesday, November 17, 2009

Nak Telefon Malaysia?

Menghubungi keluarga di Malaysia adalah satu keperluan bagi sesetengah jemaah haji. Suara keluarga di kampung adakalanya memberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan di bumi Bakkah ini.

Antara cara yang boleh diambil untuk memudahkan komunikasi :

1. Jika anda super kaya, bawa saja telefon bimbit Malaysia beserta sim kadnya ke Arab Saudi.

Kemudahan rayauan (roaming) memang baik. Cuma masalahnya, akan ada kenalan (yang tak tahu kita di Tanah Suci) yang suka-suka hati menelefon kita yang sedang tidur jam 3.00 pagi (waktu Saudi) kerana di Malaysia sudah jam 8.00 pagi. Nelepon tu pulak bukan sebab hal yang mustahak sangat, cuma nak ajak mengeteh jer...Waduh. SMS yang masuk pulak jangan ceritalah. 10 minit sekali masuk message. Barang perlu diingat, setiap SMS yang kita terima, akan di charge mengikut kadar perantauan biasa.

2. Menggunakan kad iTalk TM.

Setiap jemaah ada dibekalkan dalam beg sandang masing-masing sekeping kad iTalk bernilai RM5.00 secara percuma dan ikhlas dari Telekom Malaysia. Kad tersebut sah penggunaannya selama 30 hari. Caranya sangat mudah dan menjimatkan.

Mula-mula dapatkan telefon talian tetap (biasanya di bilik penginapan, di booth TM atau di lobi hotel). Selepas itu dail 1 800 60, dengar arahan telefonis (bahasa Melayu) kemudian masukkan nombor kad 12 digit. Masukkan terus nombor destinasi (tak perlu mulakan dengan +6 xxxx). Kadar panggilan hanya RM 1.00 seminit. Jika ingin tambah nilai, atau menghadapi sebarang masalah teknikal bolehlah dirujuk terus kepada wakil atau agen TM yang banyak membuka booth di hotel atau Maktab sama ada di Mekah atau Madinah. Tahap privacy bergantung kepada lokasi telefon. Kalau guna telefon di bilik, segan nak jiwang karat kalau roomates ada. Kalau guna telefon di lobby, segan nak ber'I Love You' atau ber'I Miss You' sebab ramai yang tengah berbaris.

3. Menggunakan khidmat Markaz Ittisalat atau Wartel (pondok telefon).

Kadar panggilan adalah 50 sen seminit. Agak murah tapi terpaksa beratur panjang untuk mendapatkannya. Privacy juga kurang, kerana berbual didalam kabin kecil (ala-ala kabin karaoke 'seringgit satu lagu' di Malaysia). Di kiri kanan kita ada pengguna dari India, Pakistan atau Bangladesh yang tatkala bercakap memang volume suaranya hampir sampai ke Jeddah. Pengguna perlu memasukkan nombor 006 jika ingin menghubungi Malaysia. Pastikan mengambil resit setiap kali selesai membuat panggilan, kerana kadang kala nombor yang kita tersalah tekan pun diambil kira. Selamat bertengkar.

4. Membawa sim kad pra-bayar Malaysia ke Tanah Suci.

Kebiasaannya operator selular di Malaysia ada menyediakan pakej khas untuk jemaah haji. Sebagai contohnya, Maxis yang memperkenalkan LRN (Local Roaming Number) yang menyediakan nombor prabayar tempatan di Arab Saudi melalui kad SIM Hotlink Haji. Nombor ini disediakan oleh Saudi Telecom Company (STC) menerusi perkhidmatan prabayar STC yang dikenali sebagai 'Sawa'. Dengan servis LRN kita boleh jimat sehingga 70% untuk panggilan suara sewaktu di Arab Saudi. Akan tetapi, servis LRN ini hanya boleh digunakan untuk panggilan suara dan video. Untuk SMS, kita akan dicaj kadar perantauan biasa.

CELCOM juga tak ketinggalan memperkenalkan pek prabayar istimewa yang dikenali 'Pek Jemaah Haji Celcom Blue'. Menerusi pek berkenaan, jemaah ditawarkan kadar roaming terendah bernilai 68 sen seminit dari 12 tengah malam hingga enam pagi dan dari 12 tengah hari hingga 3 petang, waktu Malaysia. Kelebihan lain, jemaah tak perlu memikirkan cara untuk menambah nilai. Semua aktiviti itu hanya dilakukan oleh ahli keluarga masing-masing di Malaysia. Celcom akan menghantar SMS secara automatik bagi memaklumkan kepada ahli keluarga jemaah haji di Malaysia apabila kadar penggunaan mencapai paras RM30.00 dan ke bawah. Untuk nak aktifkan perkhidmatan ini, jemaah hanya perlu menaip 'HAJI' diikuti nombor telefon ahli keluarga yang diingini dan hantar ke 28882. Pek ini turut didatangkan khas dengan tambah nilai awal berjumlah RM50 berserta SMS percuma mengenai isi kandungan berkaitan kerja haji dan amalan doa seharian. Tapi awas, jika menelefon di luar dari waktu yang disebutkan, kadarnya adalah 98 sen seminit. Ber'sms' dengan talian ini juga agak mahal iaitu RM 2.00 per sms. Dari sudut teknologi MMS dan 'video call', agak menyeksakan dan lembab.

5. Membeli sim kad pra-bayar Arab Saudi.

Terdapat tiga operator GSM besar beroperasi di Saudi (setahu saya tidak ada CDMA) iaitu al-Jawal (STC), Etihad Etisalat Company (Mobily) dan MTC Saudi Arabia (Zain SA). Harga permulaan sekitar SAR 70.00 dan boleh meningkat ke SAR 100.00 pada waktu dan lokasi tertentu.

Telefon bimbit boleh dibawa terus dari Malaysia. Di Saudi mereka menggunakan frekuensi GSM yang sama dengan Malaysia. Justeru, telefon bimbit paling murah pun boleh digunakan, tak perlu yang mahal 2 atau 3 band frekuensi. Jika ingin membeli telefon bimbit di Madinah atau Mekah pun tidak ada masalah. Harganya lebih kurang di Malaysia juga. Mungkin lebih istimewa sebab ada font Arabic.

Cara untuk mendapatkan sim kad juga amat mudah. Bagi jemaah KT awal yang terus ke Madinah, kebiasaannya telah berbaris para muzawir bangsa Indonesia dihadapan hotel penginapan sambil memegang sim kad untuk jualan. Selain itu disepanjang jalan menuju ke Masjid Nabawi terdapat ramai anak Arab yang menjual di tepi jalan. Bagi jemaah yang terus ke Mekah, ada masanya sim kad ini ditawar secara percuma di Maktab. Untuk tambah nilai, boleh dapatkan di kedai runcit atau di penggurup wang (money changer). Tapi awas, ada juga penjual yang mengambil untung melampau. Top-up kredit SAR 30.00 boleh menjadi SAR 35.00 jika kita tak cakna. Menggunakan talian Arab Saudi agak menyenangkan. Panggilan ke tanah air kebiasaannya SAR 1.76 seminit. SMS ke Malaysia mulai jam 12 tengah malam hingga 9 pagi (waktu Saudi) hanya sekitar 25 sen sahaja. Pada waktu selain itu, baru 50 sen. 3G internet juga bagus, kalau setakat membaca 6 ulasan berita di Utusan Online baru SAR 3.00.

6. Gunakan telefon internet di cyber-cafe.

Warga emas tak digalakkan sebab agak leceh. SAR 15.00 sahaj untuk sejam, bercakaplah puas-puas menggunakan speaker phone. Tahap privacy, agak sukar dijangka. Kalau kebetulan ada orang Malaysia sebelah kita, terpaksalah control skit.

Kesimpulannya, telefonlah ke Malaysia. Suara anda memberi kekuatan kepada mereka yang ditinggalkan.

Aluuuuu...

Tatkala menjalani ibadah di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, antara perkara yang sering mengganggu tumpuan adalah bunyi deringan telefon bimbit para jemaah. Terlalu meriah dan pelbagai nada dering.

Ada nada dering Nokia Tunes, 3 Beep Tunes, Nostalgia.aac, alunan tune al-Quran Syeikh Dr. Abdul Rahman as-Sudais, Syeikh Abdullah Awad al-Juhani, Syeikh Dr. Ali Abd. Rahman al-Hudhaifi, Syeikh Dr. Salah Muhamad al-Budair dan ada kalanya terdengar tune intro gitar lagu 'Oh Fatimah' dendangan A. Ramli. Macam-macam ada...

Jika pemilik telefon itu bangsa selain Melayu, Insya-Allah dia akan meng'off' bila telefon bimbitnya berdering. Tapi kalau kebetulan telefon bimbit itu milik bangsaku, Masya-Allah akan dibiarkannya nada dering itu berbunyi terus-terusan. Jika ditakdirkan nada dering tu lagu 'Oh Fatimah', maka alamatnya mula dari intro gitar sampailah ke chorus lagu, tu akan berkumandang. Mungkin kerana pesanan ustaz dulu-dulu supaya jangan bergerak lebih 3 kali dalam solat, kononnya takut batal solat. Maka, tak beranilah hamba Allah tu meraba poket jubahnya untuk meng'off'kan telefon bimbit.

Bercakap tentang telefon bimbit, demam teknologi telekomunikasi di Arab Saudi sememangnya agak menarik untuk dikongsikan. Senario yang berlaku sekarang ini sebenarnya masih baru. Dulu, permintaan terhadap teknologi ini memang tinggi, namun pihak pemerintah masih belum bersedia membuka pintu. Kalau sesiapa yang masih ingat, dulu jika ingin menghubungi Malaysia jawabnya terpaksa beratur panjang Markaz Ittisalat atau Wartel (pondok telefon) dan bercakap telefon dari dalam kabin.

Bagi pihak Telco (syarikat operator komunikasi selular), peluang untuk menembusi pasaran Arab Saudi memang sentiasa diintai dan dinanti dengan penuh geram. Masakan tidak, dengan kepadatan penduduk hampir 25 juta orang (tak termasuk jemaah haji dan umrah yang keluar masuk), ditambah lagi dengan pertumbuhan penduduk sekitar 25% setahun; negara ini memang menjadi idaman gergasi Telco seluruh dunia untuk memasarkan produk dan perkhidmatan.

Dari sudut pelanggan tetap, sasarannya amat luas. 70% penduduk Arab Saudi adalah golongan muda. Pertumbuhan ekonomi tahunannya pula amat stabil dan telah mencecah 6% selama 3 tahun berturut-turut (maknanya pendapatan rakyatnya tinggi).

Monopoli Pasaran

Seperti yang dinyatakan tadi, sebagai sebuah negara yang memiliki 2 Tanah Suci pastinya tsunami teknologi komunikasi akan mencetuskan polemik halal - haram dikalangan agamawan. Pemerintah Arab Saudi amat mengambil berat soal 'ikhtilat' iaitu percampuran lelaki dan perempuan yang dilarang. Teknologi telefon bimbit akan menjadikan lelaki dan perempuan bebas berhubungan tanpa batasan tempat dan waktu. Ini membimbangkan mereka.

Namun tsunami teknologi ini membadai terlalu pantas, ganas dan bertubi-tubi. Jemaah haji dan umrah dari luar Arab Saudi serta golongan ekspatriat semuanya hadir dengan telefon bimbit masing-masing dan mengharapkan ianya dapat diroaming. Maka pemerintah Arab Saudi terpaksa akur. Justeru teknologi ini terpaksa diizinkan.

Pada peringkat awal - sebagai langkah kawalan - hanya STC atau Saudi Telecom Company (yang terkenal dengan al-Jawal) dibenarkan beroperasi. Sebelum tahun 1995, STC adalah satu-satunya syarikat tunggal yang memonopoli pasaran telekomunikasi Arab Saudi. Tanpa persaingan, teknologi komunikasi di Arab Saudi ketika itu hanyalah sebatas membuat / menyambut panggilan dan ber'sms'. Ini bererti, teknologi yang diizinkan pemerintah Arab Saudi sekadar 'buat syarat' saja.

Ketika itu kalau ada rakyat Malaysia yang membawa telefon canggih 3G ke Mekah, maka banyak mata akan memandang. Ada dikalangan rakyat Arab Saudi berfatwa kononnya haram menggunakan telefon 3G berkamera di Mekah. Maka, ramailah jemaah haji atau umrah Malaysia tatkala itu terpaksa menyorokkan telefon bimbit 3G berkamera dalam beg kargo kerana takut dirampas pihak berkuasa lapangan terbang Arab Saudi.

Namun, segalanya berubah selepas tahun 1995. Ketika itu persaingan Telco mula dibenarkan dan dibuka. Maka hasilnya, persaingan teknologi, produk dan perkhidmatan mulai hebat.

Mobily yang merupakan cabang Ettihad Etisalat milik UAE telah mengembangkan sayap ke Arab Saudi. Gelombang 'video call' dan 'internet mobile' mula melanda. Begitu juga dengan kehadiran Zain KSA yang dimiliki Kuwait telah mencetuskan fenomena 3G dan MMS. Konsep 'One Network' iaitu penggunaan di seluruh negara Arab tanpa perlu rayauan (roaming) benar-benar menarik perhatian pelanggan.

Menurut maklumat Jabatan Komunikasi dan Informasi Teknologi Arab Saudi, pelanggan telefon bimbit di negara tersebut telah mencecah 20 juta orang semenjak tahun 2007 yang mana setiap tahun menjana keuntungan hampir SAR 13 bilion. Dr. Abdel Rahman al-Ja'afari, pegawai kanan di jabatan itu berkata; 40% rakyat Arab Saudi menjadi pelanggan kepada lebih dari satu rangkaian Telco.

Kini di Masjidil Haram, jangankan jemaah haji; hatta pasukan keselamatan juga tidak terkecuali ralit ber'sms' semasa berdiri sambil bertugas di sebelah Hajar Aswad. Petugas Suqya Zam Zam di Bab Umrah masing-masing ada yang berbual menggunakan speaker phone di telinga. Penolak kerusi roda di Mas'aa antara Safa dan Marwa tidak lekang menyengetkan kepala bercakap henpon sambil menolak jemaah. Para jemaah tak henti-henti bercakap melalui 'video phone' di tingkat 1 Masjidil Haram. Jemaah yang ultra sibuk, ada yang tersengeh-sengeh bercakap telefon semasa tawaf.
Bahana

Namun, setiap kemajuan pasti perlu dibayar dengan harga yang tinggi. Ledakan teknologi telefon bimbit ternyata mengubah sedikit sebanyak lanskap tradisi dan taboo masyarakat Arab Saudi. Apa yang ditakuti oleh pemerintah ketika mula-mula teknologi ini diperkenalkan 20 tahun dulu, kini telah menjadi mimpi ngeri. Budaya percampuran lelaki dan perempuan yang begitu terkawal sebelum ini telah makin terhakis kerana masing-masing boleh berhubungan di alam talian. Lalu, akhirnya wujudlah masalah yang selama ini begitu membimbangkan mereka.

Menarik untuk dikongsikan satu laporan oleh akhbar Arab News berkenaan satu kajian penyelidik tentang masalah isi kandungan fail gambar (image) atau video (Real Player) dalam telefon bimbit milik remaja-remaja Arab Saudi yang dirampas Polis Syariah Arab Saudi. Kajian menunjukkan 70% daripada isinya adalah gambar pornografi atau video lucah.

Pihak Polis Syariah mendedahkan, 88% gadis telah membuat laporan kepada mereka dan mendakwa diri mereka telah menjadi mangsa salah guna dan ugut menerusi fail-fail gambar atau video dalam telefon bimbit yang diedarkan menerusi Bluetooth atau USB.

Menurut Prof. Abdullah al-Rasheed, daripada rampasan kad flash memory telefon bimbit oleh pihak Polis Syariah; 69.7% daripada 1,470 fail yang di saved adalah berkaitan pornografik dan 8.6% berkaitan keganasan. Prof. Abdullah telah menyampaikan kajian beliau tersebut dalam sebuah seminar anjuran King Fahd Security Academy.

Sesungguhnya membuka ruang kepada kehadiran teknologi memang banyak cabarannya. Boleh saja kita mendiamkan diri dan membiarkan teknologi terus berkembang. Namun sampai bila kita boleh bertahan?

Bagi sebuah negara, tindakan membuka ruang kepada teknologi bolehlah diumpamakan seperti membuka tingkap rumah kita. Ruang yang gelap akan menjadi terang. Hawa yang panas bakal berubah bila diterjah bayu yang menyegarkan. Tapi awas, semakin luas dan semakin banyak tingkap yang dibuka, maka bersedialah untuk menerima kehadiran lalat dan nyamuk. Jangan ditutup tingkap itu, tapi buatlah persediaan supaya lalat tidak mengganggu.

Saturday, November 14, 2009

Maktab Jemaah Haji Muassasah dan Pakej THTS

Maktab 73 : Sevilla Barakat (Pakej THTS) = 650 meter dari Masjidil Haram

Maktab 74 : Inter Continental Dar Tauhid (Pakej THTS) = 20 meter

Maktab 74 : Zam Zam Grand (Pakej THTS) = 30 meter

Maktab 74 : Marwa (Pakej THTS) = 220 meter

Maktab 74 : Firdous Palace (Pakej THTS) = 200 meter

Maktab 74 : Firdous Tower (Pakej THTS) = 250 meter

Maktab 74 : Durra (Pakej THTS) = 200 meter

Maktab 75, 76 dan 77 : Janadriah = 750 meter

Maktab 77 dan 78 : Dar Ghazzah = 450 meter

Maktab 77, 79 dan 83 : Marwa an-Naga = 550 meter

Maktab 78 : Seif al-Yamani = 750 meter

Maktab 79 : Dar Janadriah = 800 meter

Maktab 80 : Abraj Khazindar = 750 meter

Maktab 80 : Hassan Khazindar = 750 meter

Maktab 80, 81 dan 82 : Burj Abbas = 800 meter

Maktab 82 : Durrah al-Quds = 750 meter

Maktab 82 : Elaf Suds = 750 meter

Maktab 83 : Ghandurah = 650 meter

Abraj al-Bait

Bagi sesiapa yang sudah lama tidak menziarahi Makkah, pasti terkejut tatkala terpandang rangkaian bangunan raksaksa berhampiran Hilton dan Dar Tauhid Makkah. Di situ tersergamnya rangkaian bangunan super mewah yang menenggelamkan seluruh bangunan sekitarnya termasuklah menara Masjidil Haram.

Bangunan tersebut yang dikenali sebagai Abraj al-Bait merupakan sebahagian daripada projek wakaf Raja Abdul Aziz, yang baginda niatkan segala keuntungan jual beli atau sewanya diserahkan untuk pembangunan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Kontrak pembinaan Abraj al-Bait ini telah diserahkan kepada syarikat Saudi Binladin Group yang sebelum ini telah menunjukkan prestasi cemerlang dalam menjayakan projek menaiktaraf serta perluasan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Rangkaian kompleks tertinggi sehingga mencapai 76 tingkat ini - yang kos pembinaannya menelan belanja USD 3 billion - telah meraih beberapa rekod iaitu :

1. Jam terbesar di dunia (4.7 kali lebih besar dari Big Ben). Boleh dilihat sejauh 17 km pada waktu malam dan 11 km pada waktu siang.

2. Bangunan tertinggi di Arab Saudi.

3. Menara kedua tertinggi di dunia (595 meter / 1,952 kaki).

4. Hotel tertinggi dan terbesar di dunia.

Kompleks ini dinamakan Abraj (rangkaian menara) kerana ianya mengandungi 7 buah menara iaitu :

1. Menara Hotel : 595 m / 1,952 kaki (76 tingkat)
2. Menara Hajar : 260 m / 853 kaki (48 tingkat)
3. Menara Zam Zam : 260 m / 853 kaki (48 tingkat)
4. Menara Maqam : 250 m / 820 kaki (45 tingkat)
5. Menara Qiblat : 250 m / 820 kaki (45 tingkat)
6. Menara Marwa : 240 m / 787 kaki (42 tingkat)
7. Menara Safa : 240 m / 787 kaki (42 tingkat)

Di menara-menara tersebut, terdapatnya beberapa rangkaian hotel mewah seperti Menara Zam Zam yang diisi oleh gergasi hotel Perancis terkenal iaitu Sofitel, dan Menara Hajar yang menempatkan Hotel Movenpick. Sebuah 'surau' yang berimamkan Imam Masjidil Haram secara live audio juga telah didirikan yang boleh memuatkan 10,000 jemaah pada satu-satu masa. Selain itu, 4 tingkat pusat membeli belah serta kemudahan parking untuk ribuan kenderaan turut disediakan.


Makkah Clock Tower Royal Hotel

Hotel terbesar dan termewah bertaraf 7 bintang yang menjadi sebahagian dari penghuni 7 menara Kompleks Abraj al-Bait adalah Makkah Clock Tower Royal Hotel. Ia merupakan hotel yang luar biasa lengkap dengan kemudahan serba mewah seperti khidmat butler 24 jam, ball-room yang boleh memuatkan 1500 orang, gymnasim tercanggih, pusat kecantikan, salon dandanan, spa, 11 buah restoran pelbagai masakan dunia dan yang paling istimewa ialah 'bilik coklat' yang merupakan butik coklat mewah yang dikendalikan oleh seorang chef bagi mengadun coklat mengikut citarasa pelanggan.

Makkah Clock Tower Royal Hotel diuruskan oleh rangkaian Fairmont Hotels. Untuk rekod, Fairmont Hotel merupakan anak syarikat kepada Fairmont Raffles Hotel International yang dimiliki oleh Putera al-Waleed bin Talal.

Dalam satu wawancara dengan Arabian Business, Mohammad Arkobi yang merupakan Pengurus Hotel berkata; Makkah Clock Tower Royal Hotel berada di tengah-tengah antara 7 kompleks menara dan terletak betul-betul bersetentang dengan Masjidil Haram.

Menurut beliau lagi, keluasan hotel menjangkau 1,500,000 kaki persegi (sama dengan keluasan Terminal 3 di Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai). Terdapat sebanyak 76 buah elevator serta 1,005 bilik penginapan dan suites disediakan. Ia juga mempunyai 5 tingkat Royal Floors dan 2 tingkat Golden Floors. Untuk rekod, memang telah menjadi identiti dan tradisi rangkaian Fairmont Hotels menyediakan tingkat ekslusif maha mewah seperti Fairmont Gold yang dianggap 'hotel dalam hotel'.

Tambah beliau, Golden Floors mempunyai ruang reception khas untuk daftar masuk serta lounge ekslusif. Adapun untuk Royal Floors - bersesuaian dengan namanya - bakal mendapat layanan seperti istana dengan bilik suitesnya sahaja ada yang berkeluasan 1,200 meter persegi dan ada yang 3,600 meter persegi.

Ketika ditanya wartawan oleh wartawan The Guardian, adakah kewujudan hotel maha mewah sebegini boleh mendidik jiwa jemaah haji yang menginap menjadi lebih tawadhuk, rendah diri dan rasa kehambaan kepada Allah? Mohammad Arkobi hanya terdiam dan tak mampu menjawab...

Pembersih Rumah Allah



Kebersihan adalah bahagian dari keimanan. Justeru, kebersihan tempat solat adalah sebahagian dari perkara yang menentukan sah atau tidak solat kita. Tugas membersihkan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi adalah sesuatu yang menarik untuk dibincangkan. Saban hari para jemaah dapat melihat betapa para pekerja pembersihan begitu cekap menjalankan tugasan mereka di lokasi yang amat sesak. Bayangkan dengan kehadiran hampir 2 juta jemaah saat ini, tugas pembersihan tetap dilakukan dengan cemerlang walaupun hakikatnya mereka hanya dibayar dengan gaji yang amat kecil iaitu :

SAR 350.00 sebulan : Gaji Pokok
SAR 29.00 sebulan : Elaun Perubatan
SAR 50.00 sebulan : Elaun Makan
TOTAL : SAR 529.00 sahaja sebulan.

Secara umumnya pekerja pembersihan masjid terbahagi kepada beberapa kategori :

1. Baju warna coklat : Penyelia (supervisor)
2. Baju warna hijau : Unit Air Zam Zam / interior
3. Baju warna putih : Unit Kemasan al-Quran
4. Baju warna biru : Unit Pembersihan
5. Jubah putih dengan vest coklat : Chief Supervisor

Jika dibuat perbandingan, di Masjid Nabawi pekerja unit Kemasan al-Quran adalah lebih glamour berbanding dengan pekerja unit lain. Mereka lazimnya dikenali dengan uniform berwarna putih. Lain-lain unit agak kurang menyerlah. Kebiasaannya tugas mereka menyusun mashaf (di rak al-Quran) sebanyak 5 naskhah setiap edisi sama ada mushaf Uthmani, mushaf Baghdadi, terjemahan Indonesia, Urdu dan lain-lain. Selain itu, mereka bertanggungjawab mengagih dan menyimpan mashaf untuk bacaan mengikut permintaan jemaah yang sedang duduk di saf. Tidak hairanlah jika pekerja unit ini saban hari berpeluang 'bermain' di sekitar Raudhah.

Di Masjidil Haram pula, unit yang paling glamour adalah Unit Pembersihan sama ada Pembersihan Dalaman (uniform hijau) atau Luaran Masjid (uniform biru). Setiap kali sebelum solat fardhu, 2 orang pekerja unit ini akan membersihkan Hajar Aswad, Multazam dan tempat solat imam. Sudah tentu apabila dimulakan solat, mereka akan berpeluang duduk di saf pertama.

Paling ketara selepas waktu Isya', pekerja unit ini akan membuat kepungan sekitar kawasan tumpuan dengan membina pagar manusia (sambil memegang pita merah) disekeliling tempat yang ingin dibersihkan. Saat inilah sekiranya sesiapa ingin tawaf dengan tenang tanpa bersesak, ikutlah laluan para pekerja unit ini yang akan turut 'tawaf' sambil menyapu sampah yang ada di dataran Ka'abah.

Di luar masjid iaitu di kawasan piazza, sekumpulan pekerja unit Pembersihan Luar juga sedang melakukan tugasan dengan kaedah yang sama. Namun tugasan mereka lebih mencabar kerana terpaksa berhadapan dengan orang ramai yang lalu lalang atau berbaring di piazza tersebut. Penggunaan alatan canggih seperti Haram Captor telah memudahkan tugas mereka.





Kisah Lucu Unit Pembersihan

Dalam satu temuramah wartawan Arab News dengan para pekerja Unit Pembersihan ini, banyak kisah lucu dan pelik yang dihadapi oleh mereka setiap hari. Bayangkan, ada dikalangan jemaah :

1. Bersalam, menggosok badan dan memeluk pekerja pembersihan untuk mengambil berkat

2. Mencuci muka dan badan dengan air cucian lantai Masjidil Haram untuk mengambil berkat

3. Mematahkan bahagian penyapu, berus atau mop lantai untuk dibawa pulang dan dijadikan barang berkat.

Burj Abbas



Bangunan Buruj Abbas merupakan pusat penginapan dan pengurusan Maktab 80, 81 dan 82 . Terletak di Misfalah, jaraknya kira-kira 800 meter (15 minit jalan kaki) ke Masjidil Haram. Maktab-maktab lain secara umumnya lebih dekat dengan Masjidil Haram, contohnya :
1. Dar al-Ghazzah : 450 meter
2. Ghandurah : 500 meter
3. Marwah an-Naga : 550 meter
4. Bafel : 700 meter
5. Abraj Khazindar : 750 meter
6. Hassan Khazindar : 750 meter
7. Elaf Sud : 750 meter
8. Syurakah : 750 meter
9. Durrat Quds : 750 meter
10. Seif : 750 meter
11. Janadriyah (ibupejabat Tabung Haji) : 760 meter
Walaupun kelihatan agak jauh jarak ke masjid berbanding Maktab lain, Maktab 81 memiliki keistimewaan yang tidak ada pada maktab lain :

1. Lokasinya berhampiran 2nd Ring Road (Umar al-Khattab Road) yang merupakan lebuhraya ke Aziziah / Mina. Ini bererti jemaah Maktab 81 tidak perlu mengharungi kesesakan luar biasa kota Makkah untuk ke Arafah - Muzdalifah - Mina nanti.

2. Jalan ke masjid landai dan menempuh kedai-kedai yang pelbagai. Maktab lain terpaksa turun naik bukit dan menempuh lorong yang menyeramkan di celah-celah kedai. Bagi warga Maktab 81, dalam keasyikan menengok barang, sedar-sedar dah sampai depan Bin Dawood.



3. Maktab 81 memiliki kemudahan yang hampir sempurna. Di sini terdapat kaunter pengeluaran Tabung Haji, khidmat Guru Agama dan Pakar Rujuk, Klinik dan Farmasi, Kafeteria D'Saji (roti canai, teh tarik), khidmat dobi dan surau yang terbesar di Makkah untuk aktiviti keagamaan. Bermula tingkat 1 hingga 10, Maktab ini boleh menempatkan seramai 3,000 jemaah haji Malaysia. Bagi sebarang urusan, boleh dapatkan pada waktu berikut :

7.00 pagi hingga 12.00 tengahari
4.30 petang hingga 10.00 malam
Kecemasan : 24 jam

Pentadbiran

Rais Majmu'ah Muassasah Mutawify : Faiz Siraj Damanhuri
Pengurus : Hj. Mohyen bin Mosman
Pen. Pengurus : Hj. Mohd. Shuhaimi bin Ahmad
Guru Agama : Hj. Shihabudin Alang Mat Piah
Pegawai Perubatan : Dr. Mohd. Lotfi bin Hamzah

Rokok di Tanah Suci

Hari ke-13 di Mekah, 14 hari lagi Wukuf (21 hari lagi nak balik Mesia...).

Bagi perokok, terlalu banyak cerita yang merisaukan tatkala berkira-kira untuk meneruskan tabiat itu di Tanah Suci. Ada yang bercerita kononnya pihak berkuasa Lapangan Terbang sama ada di Jeddah atau Madinah akan merampas semua rokok yang dibawa dari Malaysia. Ada juga yang mengatakan rokok tidak dijual langsung di mana-mana kedai di kedua-dua Tanah Suci itu.

Hakikatnya, ada yang benar dan ada yang separuh benar. Rokok sememangnya bahan larangan jualan, khususnya kedai-kedai yang berada dalam radius 6 km sekeliling kota Makkah dan Madinah. Mana-mana peniaga yang didapati menjual rokok, hukumannya amat berat. Denda SAR 10,000 dan kedai diperintahkan tutup selama sebulan. Justeru, penjual rokok secara terang-terangan di Makkah dan Madinah boleh dikatakan hampir tidak ada langsung. Minggu lalu sahaja, akhbar al-Madina melaporkan pihak berkuasa di al-Shouqa, Makkah telah berjaya merampas 600 karton rokok pelbagai jenama dijual di kedai-kedai.

Namun, penjualan secara 'kenyit mata', memang ada dimana-mana. Membeli rokok di Makkah dan Madinah samalah seperti membeli ganja di Malaysia. Terlalu sulit dan berhati-hati. Lebih banyak menggunakan komunikasi mata dan hati berbanding lisan. Di baqolah (kedai runcit) kecil khususnya, sebut saja rokok jenama apa. Jangan cuba mencari rokok di Bin Dawood, Safa Supermarket atau Marwa...Kena khutbah dek penjualnya nanti.

Nak tau kedai mana? Setiap hari di depan Maktab beratur panjang mutawif dan muzawir warga Indonesia yang berbaris mencari pelanggan jemaah haji Malaysia untuk upah haji, korban, aqiqah, jual sim kad Saudi dan tasbih koka. Kebanyakan mereka memang melekat dan tergantung Gudang Garam di bibir masing-masing. Tanya sajalah...Selain itu, pekerja Maktab yang terdiri dari orang Pakistan, India dan Bangladesh juga boleh menjadi penunjuk arah yang baik.

Di kedai runcit - selain rokok menthol - semua jenama rokok ada dijual termasuklah rokok keluaran Indonesia dan juga Cleopatra dari Mesir. Biasanya rokok disorok dalam kotak, dan kotak itupun duduk dalam kotak, dan kota itupun tersorok dalam sebuah kotak lagi. Harganya dalam lingkungan SAR 8.00 - SAR 11.00. Yang menggembirakan perokok Malaysia, kotak rokok Arab Saudi tidak ada gambar tekak berlubang, paru-paru hitam atau jari kaki hilang satu.

Merokok di Tanah Suci

Jika penjualan rokok tidak dibenarkan, lalu bagaimana dengan perokok? Bolehkah mereka merokok merata-rata? Hakikatnya, merokok paling tidak dibenarkan di kawasan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Banyak iklan dan papan tanda yang melarang. Adapun bila keluar saja dari kawasan piazza masjid, maka ceritanya berbeza.

Di Starbuck Zam Zam Tower, food court al-Sofwah Tower, ruang santai Hilton Makkah (dekat food court)...Masya-Allah, macam lokomotif. Sepanjang tangga menuju Masjid Saidina Abu Bakar di Hilton juga tak terkecuali. Semua tempat yang dinyatakan tu, jaraknya hanya lingkungan 150 meter dari Pintu Besar Masjidil Haram. Bayangkan kalau di kawasan yang jaraknya jauh lagi seperti Misfalah, Ma'ala atau Ghazzah...Puuhh semangat. Ya, dalam masa umrah ada jemaah yang dimarah kerana merokok merata-rata, namun pada musim haji ianya tidak menjadi taboo lagi.

Perokok di Arab Saudi

Akhbar Arab News keluaran 2 Nov 2009 ada menyiarkan satu artikel menarik mengenai perokok di Arab Saudi. Dalam rangking world cigarettes consumers, Arab Saudi menduduki tangga ke-4 dunia. Ada seramai 6 juta perokok di Arab Saudi yang mana nilai import rokok mencecah SAR 13 billion setahun. Nisbah seorang perokok di Arab Saudi membelanjakan kira-kira SAR 8 billion setahun (2,000 bungkus setiap perokok), yang mengakibatkan 33 kematian setiap bulan berpunca dari rokok. Yang agak mengejutkan ialah, 10% perokok di Arab Saudi adalah wanita dan 19.3% adalah remaja.

Kesimpulan, peluang pergi haji merupakan ruang untuk berhenti tabiat merokok. Namun kalau salah cara pergaulan, mungkin semakin bertambah kuat merokok selepas balik haji nanti.

p.s : Tolong jangan merokok dalam bilik penginapan. Kesianlah kat roomates yang tidak merokok.

Friday, November 6, 2009

Labbaikallah

Sementara menanti Solat Asar


Hari ke-13 di Mekah, 14 hari lagi Wukuf (21 hari lagi nak balik Mesia...). Seperti biasa, Burj Abbas di Misfalah ni (Maktab 81) menerima tetamu Allah dari Malaysia hampir setiap hari. Ada yang dari Madinah al-Munawwarah dan ada yang direct dari Jeddah.

Kini dah ada seramai 1.5 juta manusia di kota Makkah al-Mukarramah. Mulai minggu depan, yang datang kebanyakannya kelompok haji Ifrad yang lazimnya terdiri dari orang-orang VVIP.